My posts are my personal views. They do not represent the views of my company / Příspěvky na tomto webu jsou pouze mé osobní názory.

www.yirina.net

Do Prahy Belavia létá od roku 2007. Bohužel nenabízí zaměstnanecké letenky a tak jsem neměla dosud možnost s nimi letět a o to více jsem se na cestu těšila. Belavii sleduji u běloruských a ruských spotterů, zejména proto, že ještě dva roky zpátky nabízela možnost proletět se Túčínkem 154. Pořádali s ním dokonce i nějaké vyhlídkové lety.
V Praze funguje už roky zástupkyně společnosti paní Natalia, která je moc milá a vstřícná. Když posílala ještě naposledy Belavia před pár lety do Prahy výjimečně Túčínka, měla pochopení pro návštěvníky z řad zaměstnanců letiště, kteří jí do letadla během průletu courali na prohlídku. Společnost loni prošla rebrandingem, během kterého se zbavila “sovětského” designu a hlavním prvkem korporátního image se stal květ chrpy. Mně se to líbí moc.

Koupě letenky

Potřebovali jsme se dopravit do Astany a vzhledem k tomu, že jsme letěli na start rakety z Bajkonuru, nemohla jsem riskovat, že zůstanu někde uvízlá na stand-by letenky. Proto padlo rozhodnutí, koupit letenku standardní, potvrzenou. Sledovala jsem několik týdnů vývoj cen. Používám všeobecně vyhledávač aviasales.ru se kterým se mi pracuje nejlépe, vyhovuje mi uživatelské prostředí a celkové nastavení stránky (pamatuje si i bez registrace poslední hledání a tak stačí pokaždé jen kliknout na možnost vyhledat, aniž by člověk musel znova vyplňovat kdy a kam chce letět). Cenově nejvýhodněji vycházely letenky s Ukraine International Airlines přes Kyjev (ale bez odbavených zavazadel), s Belavií přes Minsk, s LOTem přes Varšavu a kombinace ČSA/Aeroflot přes Moskvu. Vzhledem k tomu, že s Belavií na zaměstnaneckou letenku mít možnost nebudu, byla to pro mě jedinečná šance se s nimi proletět a navíc jsem v Minsku nikdy nepřestupovala, takže padla volba právě na tuto variantu.

Letenky jde koupit přes internet buď přes klasické české letenkové portály typu letuska.cz nebo samozřejmě zahraniční, ale i přímo přes web Belavia. Tak jsme to udělali my. Kupovat si letenku přímo od letecké společnosti má tu přednost, že pokud se něco před odletem stane (změna letového řádu nebo zrušení letu ze strany společnosti, potřeba změny letenky ze strany cestujícího, oprava překlepu ve jméně atd.), člověk to řeší přímo se aerolinkou. Pokud letenku vystavila nějaká cestovní agentura, musí se cestující obrátit na ní. Takových případů je hodně, kdy si někdo ve snaze ušetřit tři sta korun na letence koupí letenku přes nějaký pochybný portál, který ji vystaví ve Švédsku v Upsalle v měně SEK, jenže pak je nucen spojit se s touto agenturou a řešit svůj problém s ní.  Ty ne moc seriozní pak dávají od všeho ruce pryč a říkají, že to nejde a že nemůžou pomoci. Občas se na mě takto někdo obrací s prosbou o radu, co s tím, že nechtějí volat draze do ciziny nebo že se nedomluví a já si říkám, jestli to za ty ušetřené peníze stojí. Proto, když si kupuji normální ne-zaměstnaneckou letenku, tak když to jde nebo tam není drastický finanční rozdíl, vždycky si ji kupuji přímo u operujícího dopravce, pro případ jakékoliv nenadálé události. Pak si vše vyřeším přímo s nimi. Belavia má velmi přehledný online booking, takže bylo rozhodnuto hned. Já osobně mám takovéto jednoduché weby, kde se nic nehýbe a nebliká, nejradši. Cestující si vybere let, zaplatí kartou a za chvíli má letenku v emailu. Belavia nemá na webu možnost zaplatit si sedadlo (nebo si ho vybrat zadarmo), ani objednat nějaké nadstandardní jídlo.

Odbavení

Odbavit se na let lze online na webu společnosti 24 hodin – 2 hodiny do odletu, dále na self-kiosku na některých letištích (Praha mezi nimi je) a to  22 hodin – 1 hodinu do odletu a pak samozřejmě na přepážce na letišti. To je zatím stále zdarma, ale je možné, že po vzoru současného trendu, dojde do budoucna ke zpoplatnění této služby.

Prague - Minsk

(Прага - Минск)

Číslo letu: B2 862
Praha (PRG) - Minsk (MSQ)
Odlet: 13:50 - 16:35
Typ letadla: Boeing 737-300
Registrace: EW-366PA

Odlet je ve 13:50, čili velmi příjemná denní doba. Člověk nemusí vstávat po ránu moc brzo, což zejména já velmi ocením.

Odlet z Terminálu 1, který velmi dobře znám.

Belavia má přepážky odbavení nasvícené v novém korporátním designu, který se jim moc povedl.

Economy class

Business class.

Ještě zastávka na domovské přepážce.

Protože sebou vezeme dron, musíme si odbavit zavazadlo, což já velmi nerada dělám. Ale musíme Belavii věřit, že zavazadlo doveze.

Nový design.

Naše letadlo už přiletělo z Minsku. Čeká nás Boeing 737-300, ve starých barvách. Tím lépe, nové budou, staré ne.

Letíme z gate A5. Cestující asi často chodí do gate B2, protože si spletou na palubní vstupence kód společnosti s gatem, což je pochopitelné.

Většina cestujících co s námi letěla, byli rusky mluvící. Čechů bylo minimum.

Nástup v gate.

Sympatický zástupce Belavia v Praze Martin.

Tak jdeme, aby nám neuletěli

Instrukce už samozřejmě také v novém

Čekáme na zavření dveří

A těšíme se.

Dostáváme bonbon.

Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají

Mužská pomoc je potřeba

Po startu letíme nad Kladnem a mým domem, kde jsem několik let bydlela

Před podáváním občerstvení dostaneme ubrus s korporátní výšivkou.

Sedačky jsou kožené, což já mám mnohem radši, než ty textilní.

Dostaneme svačinu. Letušky jsou moc milé a vyndají nám to z krabiček a naservírují na tácku.

Na to, že let trvá hodinu a půl, tak je to úplně luxusní občerstvení (seděli jsme sice ve předu, ale je to občerstvení standardní pro economy class, jen vyndané z krabičky na tácek)

Posádka byla úplně skvělá a letušky krásně zapózovaly.

Před přistáním v Minsku nás letušky upozorňují na nápis v poli. Je tam napsáno Země snů - Bělorusko.

A přistáváme. Letušky byly super.

Letiště v Minsku.

Vedle nás stál Boeing 737, který nosí barvy počítačové hry World of Tanks.

Vystupovat budeme po schodech a k terminálu pojedeme autobusem.

Letušky nás upozornily, že dnes letí v posádce jako FO žena, což je u nich vzácné. Poprosili jsme je o fotku a ochotně souhlasili.

FO si dokonce kvůli focení nasadila už sundanou čepici.

Vítejte v Bělorusku!

Trasa našeho letu.

Transfer letiště Minsk

(Трансфер через аэропорт Минска)

Letiště je docela malé, přesto dobře vybavené.  Chtěli jsme se jít podívat ven z haly a tak jsme využili toho, že Bělorusko nově zrušilo víza pro pobyty do pěti dní. Pro získání těchto víz, je jednou z podmínek, předložení potvrzení o zaplaceném cestovním pojištění pro celý svět. Já ho mám ve své platební kartě, proto jsem vyloženě papír neměla a musela jsem si ho po příletu zakoupit. K tomuto tam funguje stánek, kde cizinec za 2 EUR na den pojištění koupí. Celé to trvá asi 2 minuty, platit lze kartou. Rosťa pojištění sice měl, částečně i anglicky, ale chybělo na něm v angličtině to základní slovo - world (přestože insurance tam anglicky bylo). Pán to projel prstem celé a slovo, které anglicky zná, tam prostě nenašel. A bez toho víza vydat nelze. A tak také mazal ke stánku pro pojištění za 2 EUR. Pak jsme si říkali, že by bylo zajímavé, vzít třeba návod na obsluhu žehličky v češtině, v grafickém programu tam přepsat nadpis na Insurance World a předložit to. Jsem si skoro jistá, že by to prošlo, protože to vůbec nijak neověřují.

Výdej zavazadel. My je máme poslaná až do Astany, tak se nás to netýká.

Vycházíme ven, do odletové haly.

Před letištěm jsou vystavena zajímavá letadla

Letiště je malé, ale hezké.

Byla ale dost zima a tak jsme se vrátili k terminálu

Než se vrátíme dovnitř, musíme počkat. Bezpečnostní kontrola se otevírá pro jednotlivé lety extra.

Odlety z Minsku

Nabíječka na telefony

Místní Burger King

Suvenýry z Běloruska

Coca-Colu Zero tu mají. V červeno-černo-bílém provedení.

Minsk - Astana

(Минск - Астана)

Číslo letu: B2 775
Minsk (MSQ) - Astana (TSE)
Odlet: 20:15 - 3:15
Typ letadla: Boeing 737-800
Registrace: EW-437PA

Tento let byl dost plný a tak jsme už tolik nefotili. K večeři byl výběr ze dvou jídel, kuřecí nebo hovězí.

Obě varianty jídla.

shrnutí

Let s Belavií byl přesně takový, jaký jsem čekala. Přenese cestující zpět do časů, kdy se všichni odbavovali na přepážkách a jídlo servírovalo i na těch nejkratších letech. Na tom navazujícím z Minsku do Astany, který trval tři a půl hodiny, byl dokonce výběr ze dvou teplých jídel. V poměru k ceně letenky, je to naprostý luxus. Navíc já osobně si nemůžu vzpomenout, že bych kdy na letišti zažila, že by let zrušili, tam asi nějaké stávky moc nehrozí. Všechny služby jasně dané a přehledné, včetně jednoduchých a srozumitelných tarifů. Jak moc je to výhodné a rentabilní pro společnost nevím, ale pro mě jako cestujícího je to perfektní.
Transfer na letišti v Minsku je rychlý, bez front, letiště nabízí standardní služby, ceny v restauracích jsou rozumné (káva 2 EUR). Není moc velké, což má své výhody. Pokud se dostanu do situace, že si budu potřebovat koupit "normální" letenku a teoreticky se budu rozhodovat mezi Belavií a nějakou "západní" společností za podobnou cenu, tak bez váhání volím Belavii. Vyhnutí se přestupu někde ve Frankfurtu nebo Amsterdamu (nedejbože Paříži) je pro mě obrovské plus, stejně tak to, že tu mají své zaměstnance, narozdíl třeba od Lufthansy nebo British Airways nebo téměř kohokoliv, kde cestující odkazují na handlingového agenta, který se musí držet striktně omezených pravomocí a nevyřeší téměř nic (ne, že by nechtěl, ale má svázané ruce).
Pro mě tedy Belavia na 1 s hvězdičkou.